Educational materials
The scenarios of lessons, extracurricular activities and student projects and the curriculum for teaching Polish as a foreign / second language were developed as part of the following projects:
1. Multicultural group and multicultural group 2.0 co-financed by a grant from the Ministry of National Education in 2018 and 2019
2. A still multicultural group financed by a grant from the Ministry of National Education in 2020 and the project "You have the right to know!" co-financed by the National Asylum, Migration and Integration Fund
3. Multicultural Group Plus co-financed by a grant from the Ministry of Education and Science in 2021.
These materials are the result of the cooperation of the Expert Working Group, which worked on the concept of the scenarios and their substantive preparation.
As part of the project, educational materials were created - lesson scenarios in the following subjects: Polish, history, mathematics, physics, social sciences, an hour at the disposal of the educator, music, career counseling, biology, geography, techniques. Student projects aimed at integrating the school community. The exact thematic scope of the scenarios was defined by the members and members of the Expert Working Group. All lesson plans relate to the new core curriculum (general learning objectives) of the 1st, 2nd or 3rd stage of education. We encourage you to download free materials.
We provide educational materials under the CC: Creative Commons Attribution 4.0 Polska licensehttps: //creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl
Downloadable scenarios:
1st stage of education, grades 1-3:
- Klasa I-III, zajęcia przyrodnicze: "Jak migrują ptaki?"
- Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy polskie i czeczeńskie"
- Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
- Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
- Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne"
- Klasa III, scenariusz lekcji języka polskiego lub zajęć pozalekcyjnych: „Co łączy Asiunię z Warszawy i Tandżina z Erytrei?
- Klasa III, scenariusz na lekcję edukacji polonistyczno-społecznej: „Dlaczego Kunkush opuścił swój dom i stał się migrantem”
- Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
- Klasa I-VI. scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych: „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?"
2nd stage of education, grades IV-VIII:
- Klasa IV-VII, zajęcia pozalekcyjne: "Książki też potrafią migrować"
- Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy
polskie i czeczeńskie" - Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
- Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
- Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Temat: wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne"
- Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
- Klasa IV-V, zajęcia pozalekcyjne, z wychowawcą: „O słowach, które ranią i słowach, które dodają skrzydeł.”
- Klasa IV-V, scenariusz lekcji języka polskiego „Wędrując poszukujemy. Ale kogo i czego? Współczesny człowiek w dużych i małych ojczyznach”
- Klasa IV-V, scenariusz zajęć z wychowawcą: "Przeprowadzki na wyciągnięcie ręki"
- Klasa IV-VI, scenariusz lekcji wiedza o społeczeństwie „Czy inni mają podobne pragnienia i potrzeby do moich?”
- Klasa IV-VI, zajęcia pozalekcyjne: "Zespół zgrany i zintegrowany mamy!"
- Klasa IV, scenariusz lekcji biologii: "Szekla, szperk i słowianka, czyli ssaków podróże małe i duże"
- Klasa IV, scenariusz lekcji matematyki: „Pokonujemy odległość- dokonujemy obliczeń oraz rozmawiamy o wędrówkach”
- Klasa IV, scenariusz lekcji techniki: "Dlaczego migrujący plastik jest zagrożeniem dla Ziemi?"
- Klasa I-VI, scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?
- Klasa IV-VIII, scenariusz lekcji biologii: " Szakal złocisty - migrant klimatyczny"
- Klasa V-VI, scenariusz lekcji historii: „Romowie-historia o ludzie wędrownym”
- Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego i godziny wychowawczej: „Pierwsze kroki Saszy w polskiej szkole.”
- Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego: "Co mają wspólnego uczucia z kolorem włosów?"
- Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji geografii: "Analiza migracji Polek i Polaków na przestrzeni lat"
- Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego „Dlaczego około 18 milionów Polaków i Polek mieszka poza granicami kraju?”
- Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości: „Przedsiębiorczość społeczna migrantów i migrantek w Polsce.”
- Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: Jak połączyć migrację Skawińskiego głównego bohatera
„Latarnika” H. Sienkiewicza z kodowaniem? - Klasa VII, scenariusz lekcji muzyki: „Audycje muzyczne czy migracje muzyczne”- o muzyce na świecie czyli jakiej?”
- Klasa VII, scenariusz lekcji fizyki: "Jak szybko latają ptaki?"
- Klasa VII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego „Co ludzie robią dla pracy? Migracje zarobkowe i nie tylko”
- Klasa VII, scenariusz lekcji geografii: "Czy migracje mogą być skutkiem wykluczenia
transportowego?" - Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: „Litwo, ojczyzno moja! Czyli o paszporcie Adama Mickiewicza"
- Klasa VIII, scenariusz zajęć z wychowawcą: „Jak migruje nienawiść.”
- Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: „Od migranta do uchodźcy. Skąd czerpać wiarygodną wiedzę na temat migracji w Polsce?”
- Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: "Jak nas doświadczają, tak o nas mówią na YouTube"
- Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego „Czy imiona migrują tak jak ludzie?”
- Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: "Różni nas język, łączą nas słowa - o migracji słów"
3rd stage of education, grades I-V:
- Klasa I-IV, scenariusz lekcji biologii: "Dyfuzja: teoria migracji człowieka"
- Klasa IV-V, scenariusz lekcji języka polskiego: "Trening krytycznego czytania tekstów prasowych"
Student projects:
- Projekt uczniowski "Klasa z wizją"
- Projekt uczniowski „Gdzie jesteś? Gdzie jesteście? Migracyjne losy mieszkańców naszej małej ojczyzny”
- Projekt uczniowski „Moja mała wielokulturowa ojczyzna”
- Projekt uczniowski „Pokaż mi swoją historię”
- Projekt uczniowski „Jak stworzyć grę terenową o migracji przy użyciu nowoczesnej technologii”
- Projekt uczniowski "Jak włączyć się do obchodów Tygodnia
Edukacji Globalnej?" - Projekt uczniowski "Nowy, ale znany"
- Projekt uczniowski "T-shirt, spodnie, kurtka – czyli happening o migracji ubrań"
Polish as a foreign / second and school education language curriculum:
Games:
- Scenariusz gry integracyjnej dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji
- Załączniki do gry integracyjnej tłumaczenie j. ang
- Załączniki do gry integracyjnej tłumaczenie j. ros.
Other publications:
- Przyjazna szkoła wielokulturowa
- Rekomendacje szkół opracowane w ramach seminarium dla szkół pt. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole. Szanse, wyzwania, refleksje”.